9 morţi. Cine răspunde?


Nu am să scriu prea multe în legătură cu  prăpădul care s-a abătut noaptea dintre miercuri şi joi asupra multor localităţi din judeţul Galaţi 13uinundatiideoarece dezastrul, care s-a soldat cu pierderea a 9 vieţi omeneşti, a fost mediatizat destul. Am să îi felicit pe toţi cei care s-au deplasat în zonele calamitate pentru a da o mână de ajutor localnicilor năpăstuiţi de soartă, şi aici mă refer şi la reprezentanţii unor partide politice din Galaţi, pe care nu îi voi nominaliza deoarece nu cred că este un motiv potrivit pentru a-şi face reclamă. Tragedia care s-a abătut asupra multor localităţi din Galaţi scoate la iveală un lucru trist dar adevărat, şi anume că autorităţile iar au fost prinse pe picior greşit. Nu ştiu dacă vina le aparţine sau nu dar ceea ce ştiu este că se cunoştea faptul că  râul Geru  este unul care dă naştere unor probleme. Ceea ce mă interesează pe mine nu sunt scuzele invocate de tot felul de autorităţi ci  dacă cineva  va răspunde pentru ceea ce s-a întâmplat, chiar şi cu funcţia. Şi asta deoarece gestul de înaintare a demisiei este unul rar în ultimii 23 de ani. Acest episod trist îmi aduce aminte de ceea ce s-a întâmplat acum câţiva ani la Galaţi, când Valea Oraşului a fost inundată ca urmare a creşterii debitului Dunării peste cota de pericol. A trecut de atunci ceva timp, va trece şi acum ceva timp şi tare aş pune pariu că nimeni nu va pune piciorul în prag să rezolve situaţia, adică să ia măsuri pentru ca astfel lucruri să nu se întâmple. Şi spun acest lucru deoarece umila mea impresie este că o parte din  banii care au fost alocaţi de-a lungul anilor atunci când au loc inundaţii ajung acolo unde trebuie, depinde cine este la butoane.  Iar în timp ce se întâmplă acest lucru, pentru că şi inundaţiile sunt o mană cerească pentru unii, la televizor se fac tot felul de dezbateri,  oamenii obişnuiţi pun mână de la mână pentru a ajuta sinistraţii,  şi totul intră încetul cu încetul sub tăcere până la următoarea grozăvie. Şi totuşi  cine răspunde ?Magda CONDOS- acest text este un pamflet şi trebuie trat ca atare

3 thoughts on “9 morţi. Cine răspunde?

  1. Eu unul m-am cam saturat sa tot aud aceiasi placa de fiecare data: cine raspunde pt, utare lucru sau cutare eveniment si ce capete ar tr sa cada. E intr-adevar o tragedie ce se intampla acolo, am fost si eu acolo cu ajutoare si am dat la lopata sa ajut cativa oameni. E terifiant sa vezi ce forta poate avea apa. Dar in acelasi timp, daca ar fi sa mergem pe intrebarea standard “si totusi cine raspunde?” , dupa unii, cred ca de la Presedintele tarii pana la ultimul functionar angajat la primariile din comunele afectate, toti ar tr sa-si dea demisia…nu?
    Nu credeti ca uneori se exagereaza…..enorm? Ceea ce s-a intamplat si se intampla acolo are un caracter exceptional.. nimeni nu cred ca putea anticipa asa ceva. Hai sa spunem ca poate doar meteorologul de serviciu dar si astia dau “TIMPUL PROBABIL”.
    Cand niste parauri isi maresc debitul de 200 de ori in cateva ore, pe cine sa invinovatesti?
    De fiecare data, in dorinta de senzational si de scandal vrem capete…. Vrem si mai mult sange.
    Sa va povestesc un lucru pe care l-am observat cu amaraciune acum cand am fost cu ajutoare. Si lucrul asta se intampla de fiecare data, bag mana in foc. Am mers intr-un grup de peste 40 de oameni sa dam o mana de ajutor. Dupa socul situatiei de fapt, am pus mana pe lopeti si hai la treaba. Timp de cateva ore cat am dat la lopata, in namol pana la genunchi, nu a venit niciun vecin al acestui napastuit sa dea o mana de ajutor. Ba mai mult nici macar proprietarul, care se uita destul de multumit cum casa lui incepe sa se vada din nou. In mijlocul drumului, un grup de circa 5 barbati, dezbateau de zor situatia. Cand am iesit din curtea omului si incercam sa bem o gura de apa si sa ne orientam catre o alta gospodarie pe care sa o ajutam, am fost abordati de unul dintre ei, usor suparat, spunandu-ne ca de ce nu ne apucam sa facem un sant asa in fata curtilor, sa ne apucam sa-l cofram si sa turnam niste beton…. In toata aceasta prezentare facuta, nu se regaseau nici el, nici prietenii d-lui nici macar cei pe care i-am ajutat. Lor tr sa li se faca… De ce? De ce sa nu puna si comunitatea mana la munca. Tot ei sunt beneficiarii…
    Pe drumul de intoarcere, ne uitam prin comunele care nu fusesera afectate, la santurile de pe marginea drumului, avand in minte cererea d-lui mai sus amintit. Ce sa vedeti, absolut toate erau colmatate si pline de vegetatie. Cum sa se mai scurga apa pe acolo si cum D-ne iarta-ma sa nu intre in case. Acolo tot primarul ar tr sa vina sa dea la lopata? Cel ce are un astfel de sant in fata curtii, chiar nu poate sa iasa intr-o sambata sa dea cateva lopeti si sa-si rezolve problema in fata curtii lui.? Si asa poate si vecinii?
    Suntem lipsiti de spirit civic, ne-am schimonosit caracterele si asteptam sa ni se faca… De ce? Doar pt ca existam.
    Nu sunt nici pe departe batran, si desi nu am prins epoca ceausista decat cativa ani, si aia la o varsta la care nu puteam realiza prea multe din ce se intampla, stiu insa ca exista acea munca patriotica… Chiar nu putem face pt noi nimic decat daca se pune biciul pe noi?
    Cred ca vinovati intr-o oarecare masura, suntem fiecare dintre noi……

    • Aveti dreptate .Cu niste precizari. Nu am auzit un politician care sa aiba curajul sa spuna ceea ce un singur politician a zis acum citiva ani, la inundatiile din 2007 di ardeal si Moldova daca nu ma insel, si anume ca unele case au fost construite in zone inundabile , nu sunt asigurate iar primarii au inchis ochii. Nu am sa dau numele acelui politician care a avut curajul sa spuna lucrurilor pe nume dar am sa zic ca este la fel de adevarat ca unii in loc sa dea o mina de ajutor stau si asteapta sa vina altii sa ii ajute. Am trait aceasta experienta acum citiva ani cind am fost cu ajutoare si am vazut cum unii stateau la circiuma , dar asta nu este o generalizare. Ceea ce vreau eu sa spun este ca as vrea sa vad unde s au dus banii in ultimii 23 de ani , bani alocati la fiecare inundatie care a avut loc, si ce s a ales de acele lucrari. Senzatia mea este ca inudatiile sunt o mana cereasca pt unii si daca ar fi diguri si infrastructura unii nu ar mai putea cistiga. stiti ca Uniunea Europeana ne-a alocat bani pt rezolvarea acestei probleme dar degeaba pt ca acolo nu e cu comision, parandarat sau alte minuni, iar banii cu care se puteau face diguri s au pierdut? atit am vrut sa spun. O zi buna dle eu

  2. ai dreptate nenica.pe vremea lu ceasca era o norma de 9 zile ce trebuia sa le presteze orice setatzean,la santuri,parapeti,taiat copaci uscati,plantat copaci pe marjinea shushalii,sapat santu din fata casii si varuit copaci.plopii de pe marginea soselei tineau vara umbra asfaltuli ca sa nu se topeasca,si parazapezile de pe lanurile de grau,tineau zapada iin loc,pe ogor si nu troienea soselele.atunci DA ,era autogospodarire si sareau toti ca unul din simt civic si patriotic mai putin dar sareau.

Leave a Reply

